“Geen woorden maar daden”.

GroenLinks Westland heeft tegen de door het college gepresenteerde begroting gestemd. Dat doen we niet zo maar.
Het was een sluitende begroting maar dat is geen kunst als je vier jaar lang alleen maar op de winkel hebt gepast.
Dat hebben we het college ieder jaar voorgehouden. We zijn door hen bedolven onder de visies.
GroenLinks Westland wil geen woorden maar daden.
We hebben tegengestemd omdat de begroting te weinig inhoud had.
Te weinig oplossingen voor de problemen waar Westland voor gesteld staat.
Eerst hebben we uiteraard geprobeerd om deze begroting te veranderen ; te verbeteren.

Daartoe dienden wij samen met andere partijen zo’n 25 moties en amendementen in.
Moties over vergroening en  het tegengaan van bomenkap. Concrete ideeën over meer sociale woningbouw in plaats van peperdure paleizen.
Plannen om betere regelingen voor klimaat armoede in te voeren. Een duurzaamheidsfonds voor het isoleren en verduurzamen van woningen.
Voorstellen om nu eindelijk eens duidelijkheid te verschaffen over onze Westlandse kust. Dat is ons immers bij de start van dit college 4 jaar geleden plechtig beloofd  maar behalve veel woorden is er niets gedaan. Zelfs de slagboom bij Strandslag Vlugtenburg die er voor moet zorgen dat er geen illegaal verkeer over het slag komt staat er na decennia nog niet. Wat is er simpeler dan het bestellen van een slagboom.

Iedere motie, ieder idee van de oppositie werd door de Wethouders ontraden of door de coalitiepartijen CDA, LPF CU/SGP en VVD weggestemd.
Is het politieke onwil of onkunde? Kort en goed : er gebeurd niets, er wordt op de winkel gepast.
Bij zo weinig ambitie is het dus geen kunst om een sluitende begroting te presenteren ondanks de ronkende borstklopperij van dit college in de media.

In maart zijn er nieuwe verkiezingen.

Ulbe Spaans

GroenLinks Westland.