Dit jaar gaat de behandeling van de begroting in verband met de covid-19 maatregelen anders dan anders. De eerste termijn gebeurt schriftelijk. Het college antwoordt vervolgens ook schriftelijk. In raadsvergadering van 10 november wordt de tweede termijn gehouden, de ingediende moties behandeld en gestemd over begroting en moties.

Geacht college,

Hartelijk dank voor de gepresenteerde sluitende begroting.

Zoals gebruikelijk zal de fractie van GroenLinks  haar “Januskop” opzetten en  terug en vooruitkijken naar hetgeen gerealiseerd is en waarvoor ambities bestaan. Wij doen dit met een positief kritische blik.  Als meetlat nemen wij hiervoor ons partijprogramma en scherpen onze blik door de volgende kijkrichtingen hiervoor te hanteren:

  • een groen Westland
  • een sociaal Westland
  • een open Westland

Allereerst complimenten aan de organisatie voor het vele werk dat in deze lastige omstandigheden
gerealiseerd is.

Terugkijkend constateert onze fractie dat dit college ervoor kiest om haar beleid met heel veel visiedocumenten te onderbouwen. Dat komt de daadkracht niet ten goede. Dit college

staat voor grote opgaven en is al over de helft van haar bestuursperiode heen.
Het Westland wacht dringend op besluiten.
Positief vindt onze fractie het proces rondom de omgevingsvisie. Uiteraard kunnen er inhoudelijk andere keuzes worden gemaakt maar de grote lijn almede het proces verdient onze waardering en steun.
Ook de aanpak van de Corona problematiek kan onze waardering krijgen. Lastige keuzes in turbulente tijden. Wij staan op het standpunt om het college in de uitvoering “niet voor de voeten te lopen”. Eensgezindheid en steun voor de aanpak is hierin essentieel.

 

Eerder is al aangegeven dat dit college voor grote opgaven staat, bijvoorbeeld rond de energietransitie. Wij missen daar daadkracht en ambitie.

Als voorbeeld geven wij de cijfers rondom hernieuwbare elektriciteit. Landelijk is dit percentage 18,5 %, Westland scoort hier een schamele 2,2 %. Dit moet en kan beter.

 

Initiatieven rondom de huisvesting van arbeidsmigranten komen slechts zeer langzaam op gang.
Dit is schadelijk voor het imago van het Westland als glastuinbouwgemeente.
Diverse buurgemeenten geven aan hiervoor veel meer daadkracht van het college te verwachten.
GroenLinks Westland is het daarmee eens,
Het aloude credo “aan de markt overlaten “ heeft niet gewerkt. Wij verwachten van dit college meer urgentie en daadkracht. Naast de huisvestingscapaciteit staan ook de arbeids -en woonomstandigheden te discussie. Wij realiseren ons dat ook dit een imagoprobleem met zich meebrengt. De hele sector wordt aangekeken op het gedrag van de rotte appels.
Wij vragen het college om de aanbevelingen van de commissie Roemer ter harte te nemen en als onderlegger te gebruiken voor beleid.

Eenzaamheid is landelijk en dus ook in het Westland een groot probleem.
Het zorgt voor veel verborgen leed in de samenleving. De Coronaproblematiek maakt dit alleen maar groter. Wij verwachten nu eindelijk stappen van dit college om dit urgente probleem aan te pakken.

De situatie rondom de Jeugdzorg baart ons grote zorgen. Eerder is al aangegeven dat dit Wethouder
Piet Vreugdenhil niet is aan te rekenen. Dit heeft landelijke oorzaken. GroenLinks Westland heeft al op meerdere momenten aangegeven hierover met de Wethouder; organisatie en de fractiespecialisten op korte termijn in overleg te willen. Wij verwachten hiervoor spoedig een uitnodiging te krijgen om open hierover te overleggen. Het gepresenteerde budgetplafond zien wij als beperking en beknotting van het open karakter van dit overleg.

De rondom de afgelopen verkiezingen beloofde daadkracht op ons kustdossier is verdwenen.
Het parkeerbeleid van Wethouder Pieter Varekamp heeft onze waardering gekregen
maar als kustgemeente laten wij grote kansen onbenut. Onze unieke Westlandse kust verdient duidelijk beleid op korte en langere termijn om de belangen van en voor de diverse  kustgebruikers stevig te verankeren. Ook hier verwacht GroenLinks Westland veel meer daadkracht en urgentie van dit college.

Het college heeft nu de kans om Westland robuust te vergroenen door de duinvallei bij het Watergat
in Monster open te houden. Vele duizenden voorstanders hiervoor hebben hiervoor al een petitie ondertekend. Wat is het standpunt van het college hierin?

Het afvalbeleid van Wethouder Snijders is een ramp
Wij onderschrijven de ambities maar de uitvoering is dramatisch slecht.
Onze burgers worden geconfronteerd met torenhoge lastenverzwaringen maar de resultaten blijven achterwege. Al meerdere jaren lukt het niet om de restafvalstromen terug te brengen en tegen de landelijk cijfers afgezet scoort Westland hierop ronduit slecht. Wat gaat het college hieraan doen?

Uiteraard kunnen niet al onze wensen en ambities hier gepresenteerd worden.
Daarom volstaan we hierna met een korte opsomming van “aandachtspunten”:

Het kapbeleid moet dringend veranderen.
Wethouder Snijders verleent kritiekloos kapvergunningen.
Herplanten; als het al plaats vindt, gebeurd met “sprietjes”.
Biotopen worden hierdoor vernietigd. Schadelijk voor de biodiversiteit

In de omliggende Gemeenten komt het verplaatsen van bomen en het veel  kritischer omgaan met kap (omgevings) vergunningen veel stringenter voor. Kan het college daar eens kritisch naar kijken?

Het is dingend noodzakelijk voor onze starters op de woningmarkt, voor de doorstroming en voor onze ouderen en specifieke doelgroepen om sociale woningbouw te prioriteren.

De aandacht voor de kwetsbare weggebruiker die Wethouder Varekamp in zijn beleidsdocumenten presenteert kan onze waardering en steun krijgen.

Ook waarderen wij de  verhoogde aandacht voor de klimaatproblematiek.

Willen wij het ons World Horti Centrum en daarmee het ( imago van) de glastuinbouw (inter)nationaal positioneren dan is een lightrail verbinding  essentieel. Hiervoor dient op diverse overlegtafels (landelijk, provinciaal, Europees en binnen de MRDH)  een intensieve lobby gestart te worden

Tenslotte vragen wij aandacht voor de benarde positie van onze culturele instellingen.
Wat onze fractie betreft komt hier een noodfonds voor waar de sector een impuls mee kan realiseren. Gesprekken hierover gaan wij graag aan.

Wij wensen het college veel succes met het uitvoeren van haar plannen en hebben met deze bijdrage een positief -kritische inbreng willen leveren.

Namens de fractie van  GroenLinks Westland,

Ulbe Spaans

 

Ook zijn door Ulbe twee moties ingediend.

Motie 1

Onderwerp : Energiebegroting

De raad van de Gemeente Westland

In vergadering bijeen d.d. 10 november 2020

Gehoord de beraadslagingen:

  • De gemeente Westland elektriciteit en brandstoffen, zoals gas, diesel en benzine inkoopt voor het energiegebruik van o.a. de gemeentelijke gebouwen, werkzaamheden in de openbare ruimte, wagenpark en straatverlichting.
  • Het voor de raad niet te controleren is of de uitstoot van CO2 van de gemeentelijke bedrijfsvoering af- of toeneemt.
  • Om de uitstoot van CO2 terug te dringen monitoring en effectief energiebeheer noodzakelijk is.

 

Roept op:

-Om het energieverbruik van de gemeente Westland in kaart te brengen en de raad voor augustus 2021 over de uitkomst hiervan te informeren

- Om jaarlijks een energiebegroting op te stellen en deze onderdeel te laten zijn van de planning – en control cyclus

 

En gaat over tot de orde van de dag

 

Motie 2

Onderwerp : 30km zone

 

De raad van de Gemeente Westland

In vergadering bijeen d.d. 10 november 2020

Gehoord de beraadslagingen:

Constaterende dat:

- De Tweede kamer een motie aangenomen heeft dat 30 kilometer de norm dient te zijn in de bebouwde kom;
- Dat 30 kilometer rijden een gunstige invloed heeft op verkeersveiligheid van met name die van de zwakkere verkeersdeelnemers;
- Dat 30 kilometer rijden een gunstige invloed heeft op de uitstoot van CO2 en ( ultra) fijnstof;
- Dat 30 kilometer rijden een gunstige invloed op de geluidsoverlast;
- Op dit moment geldt dat 50 kilometer de norm is tenzij de situatie vraagt dat het 30 kilometer is;
- Op initiatief van de Tweede Kamerfracties van GL en SGP er in ruime meerderheid een motie aangenomen is die dit gegeven omdraait.
-Dit zorgvuldig moet gebeuren omdat het een lange termijn project betreft en het derhalve onderdeel te laten zijn van de mobiliteitsvisie.

 

Verzoekt het college:

- In de mobiliteitsvisie op te nemen dat 30 kilometer per uur de norm is binnen de bebouwde kom en dat er slechts bij hoge uitzondering en op advies van politie en hulpdiensten hogere snelheden zijn toegestaan.

- Naar aanleiding van de mobiliteitsvisie in de komende jaren in de begrotingen budget vrij te maken om de wegen in de bebouwde kom aan te passen voor een inrichting behorende bij 30 km per uur.

 

En gaat over tot de orde van de dag