Vanochtend werd het AD lijsttrekkersdebat op de rondvaartboot opgenomen. Ulbe Spaans(GroenLinks), Karin Zwinkels (CDA) en Peter Duijsens (Westland Verstandig) gingen in debat over natuur, recreatie en toerisme. Over een paar weken staat de opname online, maar voor nu vast een blik op de bijdrage van Ulbe.

Toerisme in het Westland is prima, maar we moeten juist ook voor de Westlanders investeren in onze omgeving. We moeten ons groene kapitaal vergroten en vooral heel zuinig zijn op wat we hebben. Dus géén nog nieuwer fietspad door ons smalste stukje duin zoals het CDA voorstelt - wat hoe dan ook ten koste gaat van de biodiversiteit. En wat we hebben kunnen we beter zichtbaar maken, door het glas van de kassen doorzichtig te maken. De technieken en innovaties die daarvoor nodig zijn liggen gewoon al op de plank.

We staan voor rust aan de kust. Nul strandhuisjes! We laten het strand bij Ter Heijde voor de Heijenaars. Het aantal vergunningen voor gemotoriseerd vervoer bij Vlugtenburg moet sterk worden teruggedrongen.

De laatste jaren is er veel te veel groen verdwenen uit het Westland. Wat betreft GroenLinks gaan we de komende vier jaar verder vergroenen in het Westland, zowel in de kernen als het buitengebied. Daarvoor hebben we al een Leefbaarheidsfonds opgericht. Maar het kan en moet nog een stuk beter worden!

Het eerste wat er moet gebeuren als GroenLinks in de coalitie komt is samenwerken. Daar pleiten we altijd voor: in dialoog, van onderop. Met burgers, organisaties en andere politieke partijen. We zullen ons programma niet volledig kunnen uitvoeren de komende jaren - zo naïef zijn we niet. Maar samen kunnen we wel veel!

En niet te vergeten: afspraak is afspraak. Daar kun je GroenLinks altijd op aanspreken.